Παράλληλη Παιδεία Facebook

Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

Τα δύο σενάρια για τη βάση του «10» στις Πανελλήνιες

Αναδημοσίευση από την Καθημερινή της 28/3/2010, του Απόστολου Λακασά

Δεν αποκλείεται κατάργησή της, στο «παρά πέντε» των εξετάσεων

Ανοιχτό αφήνει το υπουργείο Παιδείας το ενδεχόμενο να καταργηθεί η βάση του 10 από τις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» τα στελέχη του υπουργείου έχουν προκρίνει δύο επικρατέστερα σενάρια και αναμένουν την τελική έγκριση από την ηγεσία του υπουργείου ώστε να καταρτίσουν την αναγκαία νομοθετική ρύθμιση που θα καταργεί τη βάση του «10», τέσσερα χρόνια μετά την καθιέρωσή της το 2006. Τα δύο σενάρια είναι:

- Η βάση κάθε τμήματος να είναι διαφορετική και να προσδιορίζεται στο μισό του μέσου όρου των βαθμών πρόσβασης των πέντε πρώτων εισακτέων του τμήματος.
Οριο ασφαλείας θα είναι το 8. Δηλαδή, σε κανένα τμήμα η βάση εισαγωγής δεν θα είναι μικρότερη του 8.

- Η «επαναπροκήρυξη» των θέσεων που έχουν μείνει κενές στα περιφερειακά ΤΕΙ.
Ο υποψήφιος θα πρέπει να έχει βαθμολογία σε ένα μάθημα βαρύτητας, το οποίο θα το καθορίζει κάθε τμήμα, τουλάχιστον 10.

Ο στόχος

Τα στελέχη του υπουργείου έχουν προκρίνει τα δύο αυτά σενάρια, με στόχο να υιοθετηθεί ένα σύστημα που θα δώσει το διαβατήριο εισαγωγής για τα περιφερειακά ΤΕΙ σε περισσότερους υποψηφίους. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι, συνολικά 8.452 υποψήφιοι είχαν μέσο όρο από 8 έως και 9,9 και αυτοί θα μπορούσαν, με το πρώτο ή το δεύτερο σενάριο, να καλύψουν μία θέση στα περιφερειακά ΤΕΙ. Αντίθετα, έχει απορριφθεί η πρόταση του υφυπουργού Παιδείας κ. Ιωάννη Πανάρετου για δημιουργία «τοπικών κολεγίων», που θα αντικαθιστούσαν τα ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης. Η πρόταση είχε διατυπωθεί μετά το ταξίδι του κ. Πανάρετου στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, όπου υπάρχουν αντίστοιχα κολέγια και ο κ. Πανάρετος την έθεσε σε δημόσια διαβούλευση. Εως τώρα, οι αναφορές του κ. Πανάρετου στο blog του σχετικά με τις Πανελλήνιες (όριο του 10, τοπικά κολέγια κ. λπ.) έχουν συγκεντρώσει περί τα 120 σχόλια πολιτών.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, η πρόταση αποτελεί υποβάθμιση των ΤΕΙ, είναι δύσκολα υλοποιήσιμη και δεν δίνει λύση στο αίτημα για αξιοποίηση του προσωπικού και των υποδομών των ΤΕΙ για τις ανάγκες της χώρας σε προσωπικό εκπαιδευμένο σε τεχνολογικές ειδικότητες.

Οπως ανέφεραν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Παιδείας, οι τελικές αποφάσεις σχετικά με την κατάργηση από φέτος της βάσης του «10» θα αποτυπωθούν σε πολυνομοσχέδιο που θα δημοσιοποιηθεί και θα κατατεθεί προς ψήφιση μετά το Πάσχα. Τα ίδια στελέχη, μιλώντας στην «Κ», ανέφεραν ότι η ρύθμιση μπορεί να αποφασισθεί «ακόμη και στο παρά πέντε των Πανελληνίων Εξετάσεων», καθώς θεωρείται ότι είναι ευνοϊκή - «φιλολαϊκό μέτρο»... - προς τους υποψηφίους και άρα δεν θα υπάρξουν αντιδράσεις για αιφνιδιασμό των υποψηφίων, αφού δεν θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν ένα δυσμενέστερο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Βέβαια, τα σχέδια για τη βάση του «10», δεν επηρεάζουν την προετοιμασία των υποψηφίων για τις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις. Οι διακοπές του Πάσχα αποτελούν την τελευταία ανάπαυλα πριν από την εντατικοποίηση της προετοιμασίας για τις εξετάσεις, που θα αρχίσουν στα μέσα Μαΐου για τους αποφοίτους των ενιαίων λυκείων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας - Εκθεσης.

Τα μαθήματα

Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και εάν κάποιος αριστεύσει (με βαθμό πάνω από 18) στο ιδιαίτερα δύσκολο μάθημα για όλους τους υποψηφίους, τότε αποκτά ένα σημαντικό προβάδισμα. Κι αυτό διότι το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας έχει διαχρονικά τους λιγότερους αριστούχους σε σύγκριση με όλα τα άλλα μαθήματα (το αρνητικό ρεκόρ έγινε το 2006 όταν αρίστευσε το 0,66%). Από τα υπόλοιπα, σε κάθε χρονιά Πανελληνίων Εξετάσεων υπάρχουν μαθήματα τα οποία, λόγω των θεμάτων τους, δυσκολεύουν τους υποψηφίους και εν πολλοίς κρίνουν ποιοι θα καταλάβουν τις περιζήτητες θέσεις. Τέτοια μαθήματα ήταν η Ιστορία και η Φυσική Κατεύθυνσης το 2006, η Χημεία Κατεύθυνσης το 2007, η Ιστορία Γενικής Παιδείας το 2008. Το θετικό ρεκόρ από το 2006 και μετά έχει καταγραφεί από τους υποψηφίους της θετικής κατεύθυνσης το 2008, όταν το 32,16% των υποψηφίων βαθμολογήθηκε με Αριστα (πάνω από 18) στη Βιολογία Κατεύθυνσης. Την ίδια χρονιά σημειώθηκε και το αρνητικό ρεκόρ. Ανήκει στους τότε υποψηφίους της τεχνολογικής κατεύθυνσης, το 75,69% των οποίων έγραψε κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά.